Zoals u in middels al heeft vernomen heeft Facebook de privacy instellingen sinds 1 januari aangepast en duiken er wilde verhalen over de privacy en de (vermeende) misbruik daarvan door Facebook. Mag Facebook vanaf 1 januari 2015 je profielfoto en naam gebruiken bij advertenties? Ja. Mogen ze die gegevens ook verkopen aan derden? Ja. Is dat nieuw? Nee, want dat staat ook in de huidige regels.
Bepaalde persoonlijke informatie op Facebook is openbaar. Dat zijn o.a. je naam en profielfoto. Die zijn dus voor iedereen te zien, ook voor wie geen lid is van Facebook. Als jij openbaar of met je vrienden deelt dat je pagina van Albert Heijn leuk vindt, dan kan Facebook dat gegeven in een advertentie gebruiken. Dit staat in de huidige regels (van 15 november 2013, artikel 10.1) als de nieuwe regels (1 januari 2015, artikel 9.1): “Je geeft ons toestemming je naam, profielfoto, inhoud en informatie (zoals een merk dat je leuk vindt) te gebruiken voor commerciële, gesponsorde of gerelateerde inhoud die door ons wordt aangeboden of verbeterd. ”
Jouw foto kan dus nooit zomaar naast een advertentie voor incontinentieverband staan met de mededeling dat je daar tevreden over bent als je daarover nooit iets hebt gedeeld. Facebook gebruikt alleen de informatie die je zelf bekend hebt gemaakt en alleen met de doelgroep die je zelf hebt aangegeven: “Als je een specifieke doelgroep hebt geselecteerd voor je inhoud of informatie, respecteren we bij het gebruik je keuze.”
Dat Facebook deze informatie mag verkopen is ook niet nieuw: “Dit betekent bijvoorbeeld dat je een bedrijf of een andere entiteit toestaat ons te betalen om je naam en/of profielfoto met je inhoud of informatie te tonen, zonder dat je daarvoor compensatie krijgt.”
Kortom, de waarschuwing voor de nieuwe regels van Facebook komt een paar jaar te laat.
Er gaan allerlei berichten rond over de nieuwe regels. Zo wordt er ook beweerd dat je het eigendomsrecht van foto’s kwijtraakt. Ook dit is onzin. Ook in dit geval is het betreffende artikel 2 helemaal niet gewijzigd. Hierin staat: “Je bent zelf eigenaar van alle inhoud en informatie die je plaatst op Facebook en in je privacy- en app-instellingen kun je bepalen hoe dit wordt gedeeld. ”
Deze tekst komt via Hoaxmelding. (https://www.facebook.com/Hoaxmelding).
Indien u het hier niet mee eens bent kunt u uiteraard Facebook verlaten of in ieder geval er voor zorgen dat u uw instellingen controleert en/of aanpast:
Dit gaat als volgt (handleiding voor PC, tablet en mobiel kunnen iets anders zijn):
- klik rechts bovenaan op pijtje en selecteer dan: “instellingen”
- klik vervolgens links op “Advertenties”
je komt nu in Facebook Ads….. en deze bestaat uit drie onderdelen:
- klik bij “Externe sites” op “Bewerken“
- selecteer hier “Niemand“
- klik op de knop “Wijzigingen opslaan“
- klik bij “Advertenties en vrienden” op “Bewerken”
- selecteer hier ook “Niemand“
- klik op de knop “Wijzigingen opslaan“
- klik bij “Advertenties gebaseerd op je gebruik van websites of apps buiten Facebook” op de tekst “European digital advertising“
- selecteer uw locatie en vervolgens klik op “Jouw instellingen“
- Hier kan je per bedrijf aan of uit schakelen of alles uitzetten helemaal onderaan de lijst.
Ik hoop hiermee een beetje orde in de chaos te scheppen.
met vriendelijke groet,
Ed van de Kooij