KPN is in de nacht van dinsdag op woensdag begonnen met het uitbrengen van een update voor de Experia Box v10, die een oplossing moet bieden voor wifiproblemen waar klanten sinds enkele maanden last van hebben. Het gaat om firmwareversie 3.4.
KPN meldt op een speciale servicepagina dat de release is begonnen, maar dat deze niet voor alle klanten tegelijk plaatsvindt. Het kan tot 14 maart duren voordat alle klanten de update van hun Experia Box binnen hebben. Deze vindt ’s nachts automatisch plaats, waarna het modem opnieuw opstart, aldus KPN.
De provider zegt ‘de update uitgebreid te hebben getest en positieve resultaten te hebben ontvangen’. Totdat klanten de update binnen hebben, blijft KPN het modem periodiek op afstand resetten als tussenmaatregel.
KPN startte zijn onderzoek op 15 december, nadat klanten al sinds november aangaven dat ze last hadden van wegvallende wifiverbindingen. Aanvankelijk werd het probleem herleid tot een firmware-update van de Experia Box V10 in november. KPN besloot tot een roll-back en adviseerde sindsdien om 5GHz-wifi uit te zetten, omdat sommige klanten ook na de roll-back nog problemen ervoeren. Op een servicepagina adviseerde het bedrijf verder om via eigen wifirouters of via ethernetkabels verbinding te maken.
Jörg Kramer, directeur klantenservice bij KPN, zei zaterdag in het programma Kassa dat de problemen zijn ontstaan door de Krack-patch die verschillende fabrikanten voor hun apparaten hebben uitgebracht. Het vinden van de oorzaak, zou neer zijn gekomen op het ‘vinden van een speld in een hooiberg’. Als klanten vinden dat ze ondanks de tijdelijke maatregelen schade hebben geleden, kunnen ze volgens Kramer contact opnemen met de klantenservice. Hij wilde niet zeggen of ze dan compensatie kunnen ontvangen.