Twitter, Facebook, Instagram: ze doen het allemaal
We wisten het al. We wisten het eigenlijk al lang, maar we wilden het niet zien. Voor een BBC-documentaire werd echter nog een keer onderzocht hoe tech-giganten als Facebook, Snapchat en Twitter hun gebruikers aan hun apparaat gekluisterd houden. Daarbij sprak de BBC met verschillende insiders uit Silicon Valley en daaruit kwam het onvermijdelijke antwoord: social media-bedrijven weten donders goed dat hun apps verslavend zijn en doen er zelfs alles aan om dat effect nog te versterken.
Het is geen toeval dat er vanuit de psychologie al geroepen wordt om een erkenning van social media-verslaving. We zitten met zijn allen steeds meer naar onze schermen te turen, en we worden met alle plezier geholpen. Aza Raskin, de uitvinder van de ‘infinite-scroll’ die er voor zorgt dat er altijd meer is als je naar beneden gaat op een pagina zegt het zo: “het is alsof ze gedragsmatige cocaïne pakken en die over je hele interface sprenkelen. Dat is wat er voor zorgt dat je steeds maar weer terugkomt.”
Volgens de ex-Jawbone en Mozilla executive zijn techbedrijven al heel lang aan het testen op mensen om de optimale verslavings-index te bereiken. Dat kan soms aan details liggen, zoals de vorm en kleur van de ‘like’-knop op Facebook, maar er worden ook derde partijen bij betrokken die proberen te zien welk gedrag zich makkelijk tot een gewoonte ontwikkelt om daarna te zorgen dat dit gedrag een onderdeel wordt van je social media-ervaring.
Het is alsof ze gedragsmatige cocaïne pakken en die over je hele interface sprenkelen. Dat is wat er voor zorgt dat je steeds maar weer terugkomt.
De uitbuiting verfijnen
Bij Facebook specifiek is dit soort onderzoek schering en inslag, zo blijkt uit interviews met ex-werknemers. Mark Zuckerberg en andere oprichters van social media-kanalen hadden al snel door dat ze een kwetsbaarheid in de menselijke psychologie aan het uitbuiten waren, maar dat heeft ze geen seconde tegengehouden om de uitbuiting te verfijnen. Dat kon ook niet, want het hele businessmodel van al deze partijen is gebaseerd op precies die onwil van ons om te stoppen met het gebruiken.
Zo lang wij blijven kijken, klikken en liken kunnen er advertenties verkocht worden en hoe meer een app dat kan aanwakkeren, hoe meer er verdiend kan worden. Dat er met de gedachteprocessen van mensen wordt gefuckt, daar vraagt niemand naar. Een aantal voormalige hooggeplaatsten hebben nu spijt van hun ‘uitvindingen’ nadat ze zelf de gevolgen ervan hebben ondervonden. Zo is de uitvindster van de ‘like’-knop Leah Pearlman zelf ook verslaafd aan Facebook. “Als ik mezelf goed wil voelen ga ik naar Facebook” zegt ze daarover. Het was helemaal niet de bedoeling om die verdomde knop zo verslavend te maken, maar tegen de tijd dat dit bleek was het al te laat.
Facebook heeft vorig jaar al toegegeven dat overmatig gebruik van social media slecht is voor de mentale gezondheid van gebruikers. Facebook’s VP van Product Partnerships vertelde tegen de BBC dat Facebook aan het onderzoeken was of de interface schadelijk voor gebruikers, maar het antwoord hebben ze daar al lang: ja. Of er iets gaat veranderen, dat is nog maar de vraag. Facebook’s officiële reactie op de vragen die de docu oproept is dat “Facebook en Instagram ontworpen zijn om mensen dichter bij hun vrienden, familie en de dingen waar ze waarde aan hechten te brengen.” Dat belooft weinig goeds.
[Bron Patrick Smeets, Afbeeldingen © Oatawa – Adobe Stock]