Er zit een bug in Google’s Chromecast en Google’s Home speakers. Die zorgt er voor dat als je zo’n ding hebt aangesloten, er een redelijke kans is dat je draadloze netwerk wat kuren vertoont. Het kan instabiel of langzaam worden en in sommige gevallen zelfs helemaal wegvallen, zo meld Engadget.
In eerste instantie was er het vermoeden dat het alleen maar in combinatie met TP-Link routers mis ging, maar nadat TP-Link onderzoek had gedaan kwamen ze tot de conclusie dat het probleem toch echt bij Google’s producten of in elk geval de software daarvan lag.
Van wat we nu kunnen zien lijkt het te maken te hebben met recente versies van Android OS en Google Apps.
Wat er blijkbaar gebeurt is dat de apparaten van Google als ze wakker worden informatie beginnen te zenden. Om een netwerkverbinding te houden met de router zendt een Chromecast normaal elke twintig seconden een pakketje data, om te laten zien dat het nog ‘leeft’.
Wat er nu gebeurt is dat de Google-apparaten in één keer tot aan honderdduizend van dat soort pakketjes sturen, afhankelijk van hoe lang het apparaat in de slaapstand is geweest. Het lijkt wel alsof de pakketjes opgespaard worden. Hoe dan ook, als die stroom aan data naar je router gaat zegt die ¯\_(ツ)_/¯ en geeft ‘ie het op.
Het probleem is op de korte termijn op te lossen door steeds te herstarten, maar daar zit je ook niet op te wachten. Het is nu dus wachten tot Google het probleem oplost en daar zijn ze naar eigen zeggen ook druk mee bezig. Maar als je dus ellende hebt met je WiFi en je hebt een Chromecast of Google home in je huis: probeer ze eens uit te trekken en te zien of het helpt.
Bron: Patrick Smeets